Mera såga...

Men vad äääär det här för något? (Läses på Örebro-mål).

Mina luftvägar har tydligen kapitulerat för någon sorts invaderande infektion... Inte roligt när kroppen är precis så "nej, ingen träning idag", men fortfarande är sprittig av aktionslust. Känns som om benen vill springa iväg av sig själv, men jag får hålla mig i skinnet och avvakta.

Så länge tänkte jag fortsätta såga. Denna gång är det kosttillskotten som får dyngstryk.

Marknaden för kosttillskott är enorm och omsätter miljarder i valfri valuta varje år. I Sverige är kosttillskott något naturligt för den ivrige styrke- och fitnesstränande, men vet de vad de stoppar i sig?

På Riksidrottsförbundet avråder man från att använda sig av kosttillskott, http://www.rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Kosttillskott/ bland annat med argumentet att individen faktiskt inte vet vad som är i de piller/pulver som den stoppar i sig.

MEN, säger den snabbtänkte, det är väl bara att läsa innehållsförteckningen och jämföra med WADA:s dopinglista?
Joråsåatte, kontrar jag. Bara för att det finns en prydlig innehållsförteckning på burken behöver det inte betyda att den stämmer. Prestationshöjande medel borde ju vara populärt, och det finns en uppsjö märken som konkurerar lite med varandra. Är det inte lite enkelt att stoppa i "bara lite sånt här förbjudet" för att förbättra resultaten av att använda vår produkt?

Det har dessvärre visat sig att även etablerade märken kör ovanstående race för att öka marknadsandelar med följd att individer stängts av från ALL IDROTT I RF:S REGI, ÄVEN TRÄNING.

Dessutom blir de som döms för dopingbrott, med namn och klubbtillhörighet, publicerade i tidningen Svensk idrott.

Jag brukar ta upp exemplet Anna-Carin Olofsson, en av våra främsta skidskyttar genom tiderna. En stenhård idrott där det gäller att åka skidor som ett troll genom skogen för att sedan snabbt komma ner i puls och skjuta på små mål på (tror jag) 50 meter, en gannlaga uppgift.

Maten är utan tvekan jätteviktig - Dels få i sig tillräckligt med energi för att orka, dels få i sig tillräckligt med näring för att kunna återhämta snabbt och för att kroppen i övrigt ska kunna fungera optimalt.
Hon åt vanlig mat och tog en multivitamintablett om dagen, eftersom hon visste att hon slarvade lite med frukt och grönt...

Inget proteinpulver, inget kreatinfosfat, ingen prestationshöjande syra/olja/tablett/pulver. Bara vanlig varierad kost. Sen att portionerna var imponerande och fyra lagade mål mat om dagen var standard, det är äen annan sak. Tror förövrigt inte att någon jag känner är i behov av den dosen energi om dagen, inte ens jag som under uppladdning kan vara uppe i ca 9 pass i veckan...

Så: Kosttillskott ska man vara försiktig med. Tänk på att kontrollera om produkten är godkänd av läkemedelsverket. Inte ens apotek saluför endast av staten godkända medel. Även de vill ju tjäna dollars...

End. Out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0