Välkomna!

Jag kommer nu att sälla mig till sällskapet "klädbloggare".
 
MEN: Det är en av få gånger som jag ser det intressant att skriva om vad jag har på mig för något. Inte för att jag vill vara speciellt märkvärdig eller visa hur fin jag är i mina nyinköpta skor, utan för att skorna är en väsentlig del i en löpares utrustning och en diskussionsfråga som alltid är gångbar om det någon gång skulle bli lite tyst i ett sällskap bestående av löpare.
 
Här är de, hur som helst. Mina nya sköna Mizuno, ett märke jag inte prövat tidigare.
 
Ofta har löpare ett märke de håller sig till, men jag har valt att testa lite olika. Asics, Saucony, Nike och nu Mizuno. Hittills har mina Nike, de jag haft tills nu varit överlägset i passform och känsla. Efter att ha följt mig troget längs vägar och stigar i ca 100 mil är det dags att byta. Tyvärr går utvecklingen blixtsnabbt i utveckling och nya modeller kommer ibland flera gånger per år. De skor jag hade finns således inte att få tag på längre och då är det idé att exprimentera lite, tycker jag.
 
Varje gång jag skaffar nya dojjor ser jag till att springa på ett löpband i butiken för att se om mitt löpsteg ändrats sedan förra gången jag handlade skor. Jag har idag ett helt neutralt steg på högerfoten, men sätter en aning extra tyngd på insidan av vänster fot i stegisättningen. Detta medför att jag behöver skor som har ett lite hårdare material på insidan av hälen, annars kommer knäproblemen dyka upp, kanske inte omgående, men om ett år eller så på grund av en större belastning på inre ledbandet.
 
Eftersom nya skor också ger olika vinklar för musklerna att arbeta med kommer jag springa växelvis med de gamla och nya skorna. Kanske i en månad eller så kommer de gamla skorna få följa med på ca varannat pass. Det känns lite jobbigt att kasta de gamla skorna som följt med under resans gång, Jämför lite med en favorittröja som blivit för urtvättad och nu måste slängas...
 
End. Out.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0