Vätska och grejjer

Igår byttes karateträningen mot en middag i Waxholm. Jag har, under årens lopp, varit preusisk med att utföra de träningspass jag lovat mig själv, men ibland får det vara nog. Ankan i Waxholm var förövrigt lite torr, men samantaget var hela tillställningen värd ett hoppat karatepass.
Nästa karatepass kommer förövrigt bli lite kul, då jag får inviga mina nya knogskydd jag köpt. Jag är lite glad över att kampsportare tydligen har fastnat i årsmodellshelvetet, då jag fick 30% rabatt på de skydd jag ville ha eftersom de ju var 2009 års modell...

I morse blev det milen igen, ungefär. Har tagit till mig Andréas tips om att springa en viss tid. Det blev en timme i värmen och denna gång innan frukost. Fyllde dock på innan med två glas grapejuice och ett glas vatten, men jag märker att jag behöver bra mat på morgonen innan jag tränar, annars lider jag bara.

Värmen gör sitt till för prestationen. Redan vid ca 2 procent i vätskeförlust blir kroppen mindre uthållig, svagare, reaktionstider ökar, fokus försvinner och en allmän trötthet uppstår. Bara dåliga saker således, så det gäller att vara noga med vatten.
En liten minnesregel är att var 20:e minut dricka 2 dl vatten. Då slipper man kluckandet i magen och vätskan tar sig snabbt ut i kroppen. Vattnet bör inte vara iskallt, utan sisådär 12-15 grader för att så snabbt som möjligt kunna lämna magsäcken samtidigt som det ska vara hyfsat gott.

Nu gäller framåtstupa komaställ efter en grym thai- och råfiskbuffé, den sista för denna sommar...

End. Out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0