Inbokat simpass

En av mina stora idoler som föreläsare, Michail Tonkonogi, aka "Tonken" var lektor i idrottslära på GIH. Michail var involverad i det Sovjetiska landslaget i judo och föreläste bland annat om återhämtning och uppladdning inför tävling.

En av hans absoluta ståndpunkter (han hade ett gäng) var att även elitidrottare ska variera sin träning. Tanken med det är att inte tröttna och nöta utan att behålla fokus på träningen.
Jag skriver under med mejsel i sten på dessa tankar. Att bara ägna sig åt en typ av träning skulle få mig att sluta på nolltid. Tror att det är därför ju-jutsun passar mig så bra eftersom den är så varierad. Jag har under mina 20 år som aktiv inte ännu tränat två lika pass. Någonsin.

Imorgon får löpningen således vila för ett skönt simpass. Återigen är det min Vansbrosimmande kompis Björn som bär skulden till val av aktivitet. Däremot blir det nog ingen rejäl laktatträning, eftersom benen känns rätt möra efter gårdagens monsterpass kombinerat med morgonens mil.

Läste förövrigt i en löpartidning att man ska vila ibland fast man är pigg och träningssugen. Det är svårt.

/Stefan, träningsnarkoman och endorfinberoende.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0