Biopsi och löpning...

Jag har en grundfilosofi när det gäller träning och skada/sjukdom:
1. Gör som läkaren säger.
2. Om du fick frågan från någon annan med samma symptom/bekymmer som du, vad skulle du då svara?

Var just hos läkare för en liten hudbiopsi. Har haft ett fult utslag i flera år på ena benet, och nu har jag bestämt mig för att bli av med det. I samband med detta frågade jag om jag kunde idrotta som vanligt. Jag förklarade att jag slogs, sparkades, kastades och sprang. Helt ok sade den stenhårda, äldre läkaren. Hon lade dock till att det kanske vore bra om jag väntade någon dag eftersom hon tog en bit av mig och skickade till lab.

Jag väntade lydigt två timmar.

Stora rundan i vanligt tempo blev det. Kändes riktigt tungt för benen, som fått ta emot en hel del smalben från igår. Lite intressant att småsmällar inte upptäcks föränn muskeln används. Försökte, medan jag sprang, att räkna punkterna där det tryckte lite extra men gav upp efter en rätt kort stund.
Trots att det var tungt höll jag stenhårt på regel 1 och regel 2:
1. Spring hela vägen. Vägra gå.
2. Håll tempot i uppförsbackar. Öka gärna lite.

Jag vet ju att det mentala spelar sjukt stor roll när jag väl är mitt i något av mina 42 k´s lopp om mindre än ett år...

/Stefan, vilar garanterat imorgon. Det finns gränser.


Kommentarer
Postat av: Andréas K

Lycka till med satsningen!



Apropå regel 1, alltså regel 1 i nedre stycket, den om att vägra gå. Det är fullt möjligt att utföra springrörelsen i ett fasansfullt lågt tempo, tom lägre än gång. Min fundering är då, har du ett absolut lägsta tempo under regel 1 eller står du hellre stilla och hämtar andan?



Springer du även på tid? Alltså 2 timmars pass och liknande?

2011-06-23 @ 20:27:43
Postat av: Patrik

Finns det inte på kort så har det aldrig hänt! Skall jag behöva tjata på det här med kort?

2011-06-23 @ 20:40:59
URL: http://lyckligaparet.blogg.se/
Postat av: Stefan

Andréas: Den övre "listan" är mer riktlinjer, det andra är regler som inte får ruckas på. Lokomotionens regler säger att skillnaden mellan löpning och gång är att vid löpning är båda fötterna i luften i en fas av stegcykeln. Jag har inget absolut lägstatempo, men ett nötatempo på ca 4.30/km. Bra idé att springa på tid. Det blir nästa utmaning. Hittills har jag varit ute en timme ca eftersom stora rundan rätt exakt tar så lång tid.



Patrik: Jag vill ha relevanta bilder att publicera.

2011-06-24 @ 07:35:37
Postat av: Andréas K

Jag förstår. Jag kände inte till lokomotionens regeler och om de ska appliceras på mina tankar om lägsta fart vid löpning, blir utförandet tämligen absurt. Alltså någon form av slowmotion löpning med små hopp för att tillgodo se lokomotionens regler, det kanske passar bättre hos Monty Pythons 'silly walks', än i en seriös satsning.



2011-06-27 @ 21:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0