Ord och inga visor.

LCHF, Anna Skippermodellen, Ät som en hund och så vidare, jag blir bara trött. Och arg.

Ni som tittar på bantningsprogram typ "vad har du i kylskåpet, din sopa?" och läser Aftonbladet hälsa utan att vara källkritiska: Snälla, för er egen skull: Läs vad jag tycker.

Vi börjar med min pulshöjare nr 1, LCHF.

Står för Low Carb, High Fat och innebär i stort att allt vad kolhydrater heter skall undvikas. Inte helt, men i stort. Istället skall energiintaget ordnas genom att äta fett och protein.

I västvärlden har vi under under senare år äntligen fått lite bukt med hjärt och kärlsjukdomar, eller åtminstone har kunskapen om hur man undviker kärlkramp etc ökat hos den enskilde individen.
Receptet är enkelt: Ät varierad kost, frukt och grönsaker varje dag och motionera ca 2-3 ggr per vecka så du blir ordentligt svettig. Jag lägger till att man ska kunna skilja på fest och vardag.

Enligt dieten ska kolhydrater intas ytterst sparsamt. Undvik potatis, ris och pasta och ät endast lite frukt och grönt. Träning ska man, enligt en artikel i Metro jag läste nyligen, ta det lite lugnt med. då man kan känna sig trött och sliten efter. (Tror jag det, eftersom kolhydrater inte finns tillgängligt för lite mer hastig och mödosam verksamhet).

Vi börjar argumentera lite då:
Den mänskliga hjärnan använder kolhydrater som energikälla normalt. Det är bara att fundera hur skallen funkar före kontra efter frukost så förstår vem som helst att det nog är bra att få i sig lite kolisar istället för ett gäng baconskivor och stekt ägg.
För de som är hängivna dieten och regelmässigt kör baconfrukost är det istället ketonkroppar, som bildas i levern av fettmolekyler som används som bränsle av hjärnan. Lite som bränsle till en bil som har för lågt oktanvärde, och restprodukten aceton märks tydligt.

Om jag nu vill skaffa en hjärt- eller kärlsjukdom kommer jag börja med LCHF. Det är det absolut bästa sättet att få i sig så dåliga blodfetter som möjligt. Om jag dessutom slutar motionera bör jag ha skaffat någon av sjukdomarna inom tre år.

Ett säljargument som används är att dieten ger en snabb viktnedgång. Det stämmer. Eftersom ingen nämnvärd tillförsel av kolhydrater sker, så har personen gått ned ca 6-800 gram kolhydrater på ca 1-2 dygn.
Dessutom binder varje gram kolhydrat tre gram vatten, vilket gör att viktnedgången blir ca 3-4 kg på en halv vecka. Men det kanske inte var den substansen man ville bli av med, utan överflödigt fett?

Till sist: Jag tjänar inga pengar på att sitta och ogga över olika kurer för att gå ned i vikt. Jag är heller ingen uppmärksamhetspundare som söker rampljus till varje pris.

Till skillnad från de som står bakom respektive diet, som skriver högvis med böcker om sin fantastiska produkt och som tjänar bra med pengar på tv-program, föreläsningar och annat produktrelaterat.

Övriga dieter sågas efterhand.

End. Out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0