Fyra veckor...

...är återhämtningstiden för en kropp som utsatts för ett marathon med ett tidskrav som piska.
 
Jag har under de löpturer jag tagit aldrig behövt mer än tre dagars vila mellan passen på grund av träningsvärk eller lite stel i någon led eller sena. Känner fortfarande att jag är slö i steget och mör i kroppen, men tyckte att det faktiskt var dags att gaska upp sig och komma i rythm igen, så milen blev det idag. Sega och tunga första två k´s, men sedan lättade det fram till slutet, då det började kännas rejält motigt. Tvingade mig att köra lite intervall på slutsträckan och hoppas att kroppen ska vakna.
 
Eftersom jag fortfarande känner slöheten bita sig fast tittade jag i mina gamla anteckningar från GIH. Kommer ihåg föreläsningen som handlade om just återhämtning som för övrigt var grym.
Ett hårt aerobt träningspass kan ta ca 72 timmar att återhämta sig ifrån, har jag skrivit. Det slog mig genast att "ett hårt aerobt pass" kanske var menat som en tvåmilsrunda eller motsvarande, så vidare i min forkning googlade jag på "återhämtning marathon" och fick upp en forumtråd där en hel del tyckte att fyra veckor är lagom att mysjogga innan nästa mål sätts.
Det fanns även de som tyckte att en rejäl köttbit och ett tungt rött räckte kombinerat med tre dagars vila. Dessa var de som sprungit Ultror och +10 maror...
 
Jag håller mig till fyra veckors mysjogg, sen får vi se...
 
End. Out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0