Kyukushindags...

Ikväll bär det iväg till Vreten och Oyama karate kai. Under de år ju-jutsun haft sommarträning har detta skett på onsdagar, men från ett par år tillbaka är sommarträningen förlagd till måndagkvällar. Varför ändra?

Jo: Förra ordföranden och huvudtränaren Kenneth tränade karate i Sundsvall när han bodde där. Han tog med sig det mentala tänket att aldrig ge sig och hellre ta två smällar för att få ge en rejäl tillbaks.

När han, vid ett läger, bjöd in Oyamas huvudtränare Lars fick jag idén om att träna lite på dennes klubb, men det krockade med Kistas träningar.

Helt plötsligt blev jag ordförande för Kista och med det blev jag allsmäktig när det gällde vilken tid sommarträningen skulle hållas. Jag ändrade då tiden så jag kunde träna jutsu på måndagar och karate på onsdagar. Under terminen instruerade jag mest, så för mig är sommaren egentligen den period under året då jag verkligen kan fokusera på min egen träning.

Ett grund för den typ av karate som tränas i Vreten är att alltid ge allt. Mjölksyra och blåmärken är regel, men finns det något bättre än att helt urlakad få sätta sig på tunnelbanan och känna hur kroppen darrar av alla endorfiner som utsöndras? 

Sedan, när man är hemma, äts det glass och jordgubbar.

/Stefan, skriver igen efter träningen... 

Kommentarer
Postat av: Bobcat

Det är ju bra att du kunde ändra tider så att du också kunde köra karate !! Men jag måste få fråga en sak, Jag tränar ju jutsu i v-ås och när man läser om dig att det är sköt att kör så hårt, så undrar jag lite om det gäller över lag ju-jutsun att inte köra så hårda fys pass ??? För jag har tränat kung-fu och judo i mina yngre dagar och om jag inte miss minner mig så var det mycket hårdare fys där än på ju-jutsun ??? Det kanske är något vi skulle försöka ändra på ??? För man hör dom som tränar andra kamp sporter att dom har ju stenhårda fyspass ??

2011-06-22 @ 11:16:50
Postat av: Stefan

Välkommen till fysbloggen, Bobcat.



Mitt råd är att besöka exempelvis sommarlägret i Oxelösund. Då kommer du få uppleva fartfylld, jobbig och rolig ju-jutsu.

Många förknippar jobbig träning med rena fysövningar, vilket är bra att lägga in i ett ju-juutsupass, men teknikträning kan vara nog så mödosam den också. Mycket beror på den tränande. Jag upplever att många vill diskutera genomförd teknik med sin partner istället för att repetera tekniken flera gånger och drilla utan avbrott. Detta gör naturligtvis att träningstempot sjunker.

Du är ju från V-ås så min uppmaning är att titta och ta efter exempelvis Anna G, som aldrig är osvettig efter ett pass. Hon är en ledargestalt att följa.

/Stefan

2011-06-22 @ 12:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0